Dieta ma znaczenie

Czym właściwie jest GERD?

GERD inaczej choroba refluksowa jest schorzeniem przewlekłym związanym z zarzucaniem treści żołądkowej do przełyku, wywołującym dolegliwości, podrażnienie błony śluzowej przełyku, ale także wpływa na jakość życia. GERD jest obecnie jednym z najczęściej spotykanych schorzeń w gastroenterologii. Występuje nawet u około 20–40% osób dorosłych w krajach wysoko rozwiniętych.

Przyczyny występowania GERD

  • Przejściowe rozluźnienie dolnego zwieracza przełyku (LES)
  • Przepuklina rozworu przełykowego
  • Niskie ciśnienie dolnego zwieracza przełyku
  • Zaburzona perystaltyka przełyku 
  • Zwiększona rozciągliwość połączenia żołądkowo-przełykowego
  • Otyłość
  • Opóźnione opróżnianie żołądka
  • Palenie tytoniu
  • Alkohol
  • Stres
  • Zakażenie Helicobacter Pylori

Jakie objawy daje GERD?

Przedewszystkim są to objawy żołądkowe, ale nie tylko:

  • puste odbijanie lub odbijanie z treścią pokarmową 
  • mdłości
  • zgaga
  • ból żołądka
  • przewlekła chrypka
  • kaszel 
  • flegma w gardle 
  • ból w okolicy mostka

Dla jasności, sporadyczne cofanie się treści do przełyku czy puste odbijanie nie oznacza od razu, ze mamy do czynienia z chorobą refluksową, najczęściej wynika to z bardzo szybkiego jedzenia. Jeśli sytuacja jest przewlekła dopiero wtedy możemy mówić o GERD. 

W jaki sposób złagodzić refluks

Podstawową kwestią w redukcji objawów związanych z GERD jest przestrzeganie higieny jedzenia, redukcja stresu, unikanie używek, a w przypadku nadwagi redukcja masy ciała.

Higiena jedzenia czyli jedzenie powoli w skupieniu jest kluczowe, dobrze rozdrobniony pokarm będzie łatwiejszy do strawienia dla żołądka i nie będzie musiał wytworzyć on tak dużej ilości kwasu solnego, który to właśnie może podrażniać błonę śluzową. Pamiętaj,  jedzenie posiłku nie powinno Ci zajmować mniej niż 10 minut, a jeśli chodzi o obiad to powinno to trwać około 20 minut. 

Nie oglądaj tv i nie scrolluj smartfona kiedy jesz. Skup się w pełni na posiłku, Faza głowowa czyli właśnie to skupienie odpowiada nawet w 30% za to jak trawimy! 

Używki takie jak alkohol, papierosy, duże ilości kofeiny są czynnikami, które podrażniają błonę śluzową żołądka, zwiększają ilość kwasu solnego, a także osłabiają prace dolnego zwieracza przełyku, co będzie skutkowało nasileniem się dolegliwości.

Redukcja stresu, ja wiem, że  w tych czasach ciężko jest się nie denerwować i nie żyć w przewlekłym stresie, ale naprawdę jest to bardzo istotne, stres może doprowadzić nawet do wrzodów żołądka!. Stres zwiększa wydzielanie kwasu solnego (wtedy kiedy nie powinien czyli na pusty żołądek), przez, co będzie podrażniać błonę śluzową. Rozregulowuję pracę dolnego zwieracza przełyku, co skutkuję zarzucaniem treści do przełyku. 

Redukcja nadmiernej masy ciała jest tutaj priorytetowa, nadwaga/otyłość przyczyniają się do zwiększenia ciśnienie w jamie brzusznej, które to obciąża barierę przeciwrefluksową, prowadzi to do powstania przepukliny rozworu przełykowego. To wszystko znacząco nasila występowanie dolegliwości. 

Najważniejsze założenia diety w refluksie

  • Dieta powinna być łatwostrawna, tutaj głównie skupiamy się na formie obróbki  pokarmu czyli warzywa obieramy ze skórki, gotujemy, dusimy, a orzechy, pestki moczymy.
  • Unikaj ostrych przypraw.
  • Nie stosuj zbyt długich przerw między posiłkami.
  • Posiłki nie powinny być zbyt duże objętościowo, ponieważ będzie to zwiększało wydzielanie kwasu solnego
  • Posiłki powinny być spożywane w temperaturze pokojowej, ponieważ zbyt gorące i zbyt zimne będą podrażniać zarówno przełyk jak i żołądek

Warto mieć również na uwadze, że w zależności od przyczyny twojego GERD produkty, które mogą nasilać twoje dolegliwości i powinieneś je ograniczyć są inne. Pamiętaj też o tym, że tolerancja na te produkty jest indywidualna i jeśli jakiś produkt nie nasila u Ciebie objawów śmiało może się pojawić w twojej diecie.

2014″ Choroba refluksowa przełyku (GERD) — problem wciąż aktualny” M. Korzonek, A. Dziergas, M. Kuczyńska.

Dlaczego nie KETO przy refluksie?

Dieta ketogeniczna opiera się w większości na produktach bogatych w tłuszcze, tłuszcze spowolniają proces opróżniania żołądka, dłużej są trawione, co za tym idzie będzie przyczyniać się do występowania objawów. 

Dlaczego nie jestem zwolenniczką leków IPP? 

Inhibiotory pompy protonowej (IPP)  są jednymi z najczęściej nadużywanych preparatów zarówno przez pacjentów jak i lekarzy. IPP stosowane krótkoterminowo w zasadnych przypadkach jak np. w zakażeniu Helicobacter Pylori są jak najbardziej korzystnym dla nas lekiem, ale w większości przypadków pacjenci stosują je przewlekle na problemy z zgagą, refluksem, odbijaniem się, nie zdając sobie sprawy, że długo terminowe ich stosowanie przyczynia się do m.in.:

  • występowania SIBO
  • zwiększonego ryzyka zakażenia pasożytniczego
  • niedoborów żelaza, witaminy B12
  • Przewlekłej choroby nerek

  • większego ryzyka demencji

  • zakażenia Campylobacter, Clostridioides difficile lub Salmonella

  • bakteryjnego zapalenie otrzewnej (u pacjentów z marskością wątroby i wodobrzuszem)

Inhibitory pompy protonowej jak i wszystkie preparaty na zgagę neutralizują kwas solny w żołądku. Kwas solny w żołądku musi mieć odpowiednio niskie pH, aby chronić nas przed bakteriami, wirusami, różnego rodzaju patogenami, przerostem bakteryjnym w jelitach jak i w żołądku. Co szalenie istotne kwas solny rozkłada nam pokarm jeśli ten mechanizm nie działa prawidłowo prędzej czy później nabawimy się niedoborów pokarmowych, ale także zaburzeń jelitowych. 
 
Oczywiście są sytuację kiedy stosowanie tych leków jest zasadne, ale w pierwszej kolejności ZAWSZE powinniśmy zająć się podstawami jak dostosowanie diety do naszych potrzeb, redukcji stresu, ograniczenia do minimum używek, włączenia regularnej aktywności fizycznej i co jeszcze bardzo ważne przebadania się pod kątem obecności bakterii Helicobacter Pylori (przeczytasz o niej więcej tutaj) , która może powodować występowanie objawów charakterystycznych dla GERD.
Jeśli to nie pomoże to dopiero rozważyć włączenie tych leków.

Dlaczego trzeba poważnie traktować GERD?

Wieloletnie bagatelizowanie problemu jakim jest zarzucanie treści żołądkowej do przełyku prowadzi do występowania stanu zapalnego,  nadżerek, owrzodzeń, krwawień, zwężenia przełyku, a nawet raka przełyku.

Podsumowując

Z uwagi na to, że GERD jest schorzeniem przewlekłym cały czas musimy dbać o nasz styl życia, naszą aktywność fizyczną, redukcję stresu, sen, odpowiednią dietę, co nie oznacza, że cały czas musimy być w 100% na diecie łatwostarwnej, ale dobrze by było, aby w 70-80% posiłków w ciągu dnia było łatwostrawne. 

__________________________________________________________________________________________________

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz wesprzeć moją twórczość,  zapraszam na buycoffe  ☕️ 😊

__________________________________________________________________________________________________

2014″ Choroba refluksowa przełyku (GERD) — problem wciąż aktualny” M. Korzonek, A. Dziergas, M. Kuczyńska.

2020 https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32238378/

https://www.ccjm.org/content/87/4/223.long

2017 https://www.gastrojournal.org/article/S0016-5085(17)36248-0/fulltext?referrer=https%3A%2F%2Fpubmed.ncbi.nlm.nih.gov%2F

https://www.mp.pl/gastrologia/wytyczne/198943,postepowanie-w-dyspepsji-podsumowanie-wytycznych-acg-i-cag-2017

https://www.mp.pl/pacjent/gastrologia/choroby/przelyk/50731,choroba-refluksowa-przelyku-refluks

https://podyplomie.pl/medycyna/34138,leki-prokinetyczne-w-terapii-zespolow-nakladania-gerd-i-dyspepsji-czynnosciowej

Ilość wyświetleń: 145

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, opowiem Ci krótko o mnie :)

Nazywam się Dominika i jestem studentką dietetyki oraz ogromną pasjonatką zdrowego gotowania. Specjalizuję się w tematyce związanej z jelitami jak: SIBO, IMO, SIFO, IBS oraz insulinoopornością czy zaburzeniami ze strony tarczycy. Dietetyka jest moją wielką pasją i mam nadzieję, że zainspiruję Cię do dbania o swoje zdrowie i pomogę Ci odzyskać radość z życia :)

Przeczytaj również

Cześć, opowiem Ci krótko o mnie :)

Nazywam się Dominika i jestem studentką dietetyki oraz ogromną pasjonatką zdrowego gotowania. Specjalizuję się w tematyce związanej z jelitami jak: SIBO, IMO, SIFO, IBS oraz insulinoopornością czy zaburzeniami ze strony tarczycy. Dietetyka jest moją wielką pasją i mam nadzieję, że zainspiruję Cię do dbania o swoje zdrowie i pomogę Ci odzyskać radość z życia :)