Dieta ma znaczenie

INSULINOOPORNOSC ZALECENIA

Aktualizacja 15.06.2023

Insulinooporność co to jest?

To stan, w którym nasze tkanki obwodowe stają się oporne na insulinę (hormon), dzieje się tak, ponieważ dostarczając glukozę do naszego organizmu automatycznie pobudzana jest trzustka do wytworzenia insuliny, która ma za zadanie przetransportować glukozę do naszych tkanek, aby je odżywić. Jeżeli w naszym organizmie dalej będzie krążyć za dużo glukozy to insulina będzie miała upośledzone działanie, nasz organizm w odpowiedzi na kolejną dawkę glukozy będzie wytwarzał insulinę, ale nasz organizm nie będzie już na nią reagować. Tak powstaje insulinooporność.

Jakie są przyczyny insulinooporności?

– Obniżenie wrażliwości organizmu na insulinę może być również spowodowane nadmiarem innych hormonów, których działanie jest przeciwstawne do insuliny. Należą do nich: glukagon, hormon tarczycy (nadczynność tarczycy), kortyzol (zespół Cushinga), hormon wzrostu (akromegalia), androgeny oraz parathormon (pierwotna nadczynność przytarczyc)

– Czynnik genetyczny, czyli zespół zmutowanej insuliny, polegający na wytwarzaniu przez trzustkę hormonu o nieprawidłowej budowie

– Dieta wysoko przetworzona, bogata w duże  ilości cukru i tłuszczy nasyconych oraz trans

– Brak przerwy między posiłkami lub bardzo małe przerwy

– Słaba jakość snu, brak regeneracji

Jak diagnozować insulinooporność?

Aby zdiagnozować insulinooporność potrzebne jest nam wykonanie testu  krzywej cukrowej i krzywej insulinowej.

Badanie trwa około 2-3 godziny i polega na wypiciu roztworu zawierającego 75g glukozy i zmierzeniu jak zachowuje się nasz organizm w odpowiedzi na cukier.

Pomiar robimy na czczo, następnie 1 godzinę po wypiciu roztworu i 2 godziny po wypiciu, co ważne, pomiędzy pomiarami nie powinniśmy nigdzie spacerować, ani nic pić.

Kolejną ważną kwestią jest to, że musimy się do niego odpowiednio przygotować: 

PRZED BADANIEM – 3 dniW DNIU BADANIA
  • NIE stosujemy restrykcyjnych diet – niskokalorycznych lub
    niskowęglowodanowych  – mogą wpływać na pogorszenie wchłaniania węglowodanów
    i zafałszowanie wyniku.
  • NIE odstawiamy węglowodanów – dobowe spożycie węglowodanów
    3-4 dni przed badaniem powinno wynosić co najmniej
    150 g – ale nie w postaci cukrów prostych – jemy pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryż, owoce, warzywa.
  • NIE pijemy alkoholu, kawy, herbaty i innych napojów kofeinowych.
  • NIE palimy papierosów.
  • Ostatni posiłek zjadamy co najmniej
    8 godzin przed pobraniem.
  • Badanie przeprowadzamy rano – tolerancja glukozy zmniejsza się po południu i wieczorem na skutek zmniejszonej wrażliwości tkanek na insulinę i mniejszej reaktywności
    komórek ß trzustki na glukozę.
  • Po obciążeniu glukozą i w przerwie pomiędzy pobraniami pozostajemy w spoczynku, nie zjadamy żadnych pokarmów, nie pijemy
    płynów, nie palimy papierosów, nie
    przyjmujemy leków, nie wychodzimy
    z laboratorium w celu załatwienia zaległych spraw.

Jak odczytywać wynik krzywej cukrowej?

Wynik na czczo powinien mieścić się w normach od 70 do 99 mg/dl

po 1 godzinie wynik nie powinien przekraczać 140 mg/dl

natomiast po 2 godzinach wynik powinien być mniej więcej w przedziale  95 – 99 mg/dl (max 105)

  • Natomiast tutaj trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden czynnik, jeśli osoba, która była poddana badaniu bardzo sporadycznie spożywa cukier, to dla jej organizmu będzie to szok, gdy dostanie taką dawkę glukozy i wyniki mogą być wyższe, w tym przypadku będzie to jak najbardziej normalna reakcja organizmu.

Jeśli w 2 drugiej godzinie testu nasz wynik spadnie do 50-70 ng/dl mamy do czynienia z hipoglikemią czyli niedocukrzeniem. 

__________________________________________________________________________________________________

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz wesprzeć moją twórczość,  zapraszam na buycoffe  ☕️ 😊

__________________________________________________________________________________________________

Ilość wyświetleń: 265

One thought on “insulinooporność – przyczyny, diagnostyka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, opowiem Ci krótko o mnie :)

Nazywam się Dominika i jestem studentką dietetyki oraz ogromną pasjonatką zdrowego gotowania. Specjalizuję się w tematyce związanej z jelitami jak: SIBO, IMO, SIFO, IBS oraz insulinoopornością czy zaburzeniami ze strony tarczycy. Dietetyka jest moją wielką pasją i mam nadzieję, że zainspiruję Cię do dbania o swoje zdrowie i pomogę Ci odzyskać radość z życia :)

Przeczytaj również

Cześć, opowiem Ci krótko o mnie :)

Nazywam się Dominika i jestem studentką dietetyki oraz ogromną pasjonatką zdrowego gotowania. Specjalizuję się w tematyce związanej z jelitami jak: SIBO, IMO, SIFO, IBS oraz insulinoopornością czy zaburzeniami ze strony tarczycy. Dietetyka jest moją wielką pasją i mam nadzieję, że zainspiruję Cię do dbania o swoje zdrowie i pomogę Ci odzyskać radość z życia :)