Dieta ma znaczenie

dieta na tradzik

Aktualizacja: 03.05.2023

Dieta na trądzik

Trądzik jak leczyć?

Trądzik to problem, który dotyka 90% społeczeństwa w różnym wieku. Trądzik to zapalna choroba skóry, w której obserwuje się wydzielanie zbyt dużej ilości sebum, czyli łoju. Trądzik ma różne podłoża, najczęściej są to jednak zaburzenia hormonalne, zaraz po nich zła dieta, która idzie w parze z niedbałym stylem życia i przewlekłym stresem. Stan naszego układu pokarmowego również przekłada się na wygląd naszej skóry, szczególnymi czynnikami, które wywołują trądzik są pasożyty, zakażenie Helicobacter Pylorii czy zaburzenia ilościowe i jakościowe w mikrobiocie jelit jak m.in. dysbioza czy SIBO.

Jeśli chcemy zwalczyć trądzik musimy podejść do tego kompleksowo. Nie skupiajmy całej naszej uwagi na drogich zabiegach, czy drogich kremach, tylko spójrzmy na to wielopłaszczyznowo, w końcu nasz organizm to JEDNA machina i wszystko jest z sobą połączone.

1. Znajdźmy przyczynę naszego trądziku

2. Zadbajmy o odpowiednią dietę i odpowiednie nawodnienie

3. Ograniczmy stres – on także nasila trądzik

4. Przeanalizujmy ze specjalistą naszą pielęgnację i ułóżmy plan pielęgnacyjny dostosowany do naszych potrzeb

5. Dla dopełnienia możemy skorzystać z zabiegu, który pomoże nam pozbyć się blizn po trądzikowych.

dieta na tradzik

Jaka dieta na trądzik?

Dieta ma fundamentalne znaczenie w leczeniu zmian trądzikowych.

Wysoko przetworzona dieta z wysokim indeksem glikemicznym nasila stany zapalne w naszym organizmie, doprowadza do niedoborów składników odżywczych, witamin i składników mineralnych, ale także prowadzi do insulinooporności, która dodatkowo nasila trądzik, ponieważ powoduje hydratację ujść łojowych. Nadmiar insuliny prowadzi do zwiększenia hormonu wzrostu (GH), a on natomiast podnosi insulinopodobny czynnik wzrostu IGF -1. IGF-1 nasila zmiany trądzikowe, ponieważ uczestniczy w lipogenezie w gruczołach łojowych.

Dieta trądzik – co jeść?

Nasza dieta przede wszystkim powinna być przeciwzapalna z niskim indeksem glikemicznym, ale co to właściwie oznacza?

Powinno się tam znaleźć dużo warzyw i owoców (około 600-800g/dziennie), strączki (minimum 3 razy w tygodniu), mięso (2-3 razy w tygodniu, ponieważ nadmiar mięsa również działa zapalnie), ryby (2 razy w tygodni), dodatkowo zaleca się włączyć suplementację omega 3 nawet do 2-3g/dobę z uwagi na jej działanie przeciwzapalne. Tłuszcze roślinne bardzo dobrze działają na naszą skórę, dlatego codziennie powinny znaleźć się na naszym talerzu, jednakże zaleca się ograniczenie oleju kokosowego z uwagi na dużą zawartość nasyconych kwasów tłuszczowych. Zaobserwowano, że osoby chorujące na trądzik mają małe stężenie kwasu gamma-linolenowego, dlatego zaleca się włączenie do diety produktów bogatych w ten kwas np. oleju z czarnuszki lub oleju z nasion czarnej porzeczki. Pomocne jest również włączenie żywności bogatej w cynk np. ostrygi, wątróbka cielęca, pestki dyni, imbir, kasza gryczana, jaja, fasola biała, migdały, czekolada gorzka, chleb żytni.

Jakich witamin mamy niedobór przy trądziku?

 U pacjentów z ciężkimi postaciami trądziku obserwuję się niższe stężenie witaminy A, E i D, cynku i selenu we krwi. 

Witamina A – W dużej mierze odpowiada za normalizację wydzielania łoju oraz stan nawilżenia skóry. Witamina A ma udowodnioną, ochronną rolę przed promieniami UV. Bierzę udział w procesach odbudowy naskórka. Niedobór tej witaminy może powodować występowania zmian skórnych, powodując suchość skóry, nieprawidłowe rogowacenie komórek i złuszczanie nabłonka.

Witamina E – silny przeciwutleniacz, który niweluję wolne rodniki oraz uszczelnia barierę lipidową skóry. Witamina E dzięki temu, że ma zdolność wbudowywania się w struktury błony komórkowej świetnie nawilża skórę, nadaje jej gładkość i rozjaśnia przebarwienia.

Witamina D – niedobór witaminy D wpływa na zaostrzenie się stanów zapalnych skóry, dlatego ważne jest, aby wyrównać poziom witamin D do poziomu ok 50-60 ng/ml dzięki temu zmniejszymy poziom cytokin prozapalnych. 

Cynk – pierwiastek znaczący w terapii przeciwtrądzikowej. Cynk hamuje namnażanie się bakterii specyficznych dla trądziku pospolitego Propionibacterium acnes

Selen – pierwiastek wykazujący silne działanie przeciwzapalne. Łagodzi podrażnienia skóry i  reguluje wydzielanie sebum. 

Wraz z przyjmowanie cynku powinniśmy przyjmować selen oraz rozważyć przyjmowanie miedzi. Cynk i selen działają antagonistycznie względem siebie, a cynk wraz z miedzią konkurują o te same receptory, jeśli będziemy mieć za dużo cynku możemy doprowadzić do problemów  z metabolizowaniem lipidów, czy problemów z gospodarką żelaza. Jeśli przyjmujesz powyżej 20mg cynku konieczna jest suplementacja miedzią. Dbaj również o odpowiednią podaż selenu, ponieważ te dwa pierwiastki muszą być ze sobą w równowadze. 

Pamiętaj, aby przyjmować te pierwiastki w odstępie czasowym minimum 2 godziny. 

oleje roślinne tradzik

Oleje roślinne dla zdrowia skóry

Olej lniany – źródło kwasu omega 3 wycisza stany zapalne również na skórze, zmniejsza wrażliwość skóry, jej szorstkość oraz łuszczenia się. Zwiększa jej gładkość oraz nawilżenia.

Olej z wiesiołka – to źródło kwasy gamma-linolenowy i linolowy, które wykazują korzystny wpływ na wygląd naszej skóry. M.in kwas gamma-linolenowy wspiera barierę lipidową skóry i zapobiega jej odwodnieniu, dodatkowo zmniejsza występowanie przebarwień. 

Olej konopny – zawiera idealne proporcję kwasów omega 3 do omega 6,  przyśpiesza proces regeneracyjne skóry, zmniejsza podrażnienia, swędzenia oraz zaczerwienienia skóry. Dodatkowo dzięki swoim właściwością przeciwzapalnym przyśpiesza gojenie się ran po trądzikowych. 

Olej z dzikiej róży – jest silnym przeciwutleniaczem, który wspiera usuwanie wolnych rodników, dzięki czemu dodatkowo jest bogaty w witaminę C oraz A, które stymulują skórę do odnowy uszkodzonego naskórka. 

Olej z ogórecznika – działa łagodząco na skórę, wzmacnia barierę hydrolipidową, wycisza stany zapalne, a także redukuję przebarwienia na skórze. Olej z ogórecznika dodatkowo bardzo dobrze sprawdza się w leczeniu egzemy oraz łuszczycy.

Trądzik dieta – czego nie jeść?

Nabiał, czekolada i alkohol

Bardzo często słyszy się, że czekolada i nabiał są winne zmianom trądzikowym, ale czy to prawda?

Trochę tak i trochę nie, jeśli chodzi o czekoladę gorzką nie zaobserwowano, aby miała wpływ na trądzik, natomiast już czekolada biała i mleczna (przez dużą zawartość cukru) u niektórych nasilała zmiany trądzikowe.

W kwestii nabiału sprawa jest bardzo indywidualna, ponieważ wszystko zależy od ilości jakie spożywamy. Przetworzony nabiał powoduje wzrost insulinowego czynnika wzrostu, który nasila produkcję łoju. Może się okazać że nabiał np. 3-4 razy w tygodniu w niewielkich ilościach będzie dla nas okej, ale już 6 razy w tygodniu może powodować występowanie jakichś zmian skórnych. Warto włączyć do diety fermentowany nabiał, czyli kefir, który wpływa korzystnie na naszą mikrobiotę. 

Warto rozważyć rezygnację z mleka krowiego oraz odżywek białkowych, ponieważ w kilku badaniach zaobserwowano, że mleko może pogorszyć liczbę i nasilenie zmian trądzikowych, może to być związane z białkami serwatki i kazeiną poprzez aktywację szlaku insulinotropowego i  IGF-1, ale uwaga! w przypadku masła czy serów, nie zauważono takiego samego związku z trądzikiem.

Jeśli chodzi o alkohol, zaleca się wyeliminowanie go ze swojej diety lub ograniczenie do minimum, musimy mieć na uwadze, że alkohol jest toksyną, wprowadzając go do naszego organizmu powinniśmy liczyć się z tym, że nasze zmiany mogą się nasilić, ponieważ alkohol działa zapalnie na nasz organizm.

Jelita, a trądzik 

Mikrobiota jelit

odgrywa ogromną rolę w wyglądzie naszej skóry, jeśli w jelitach dzieje się coś złego, będzie to widać na zewnątrz. Zauważono, że pacjenci z trądzikiem mają zmniejszoną różnorodność mikroflory jelitowej z mniejszą obfitością Firmicutes i zwiększonym poziomem Bacteroides. Ogólnie Clostridium, Clostridiales, Lachnospiraceae i Ruminococcaceae zostały zubożone u osób z trądzikiem. Dodatkowo zaobserwowano, że spożywanie probiotyków lub żywych bakterii, które są korzystne dla układu pokarmowego, może zapobiegać i leczyć różne choroby skóry, takie jak trądzik pospolity, atopowe zapalenie skóry i łuszczyca. 

Doustne podawanie probiotyku  Bifidobacterium bifidum i L. acidophilus  jako dodatek do leczenia trądziku wykazało większe ustąpienie trądziku w porównaniu z grupą niesuplementowaną oraz zmniejszały skutki uboczne (tj. kandydozę pochwy) związane z antybiotykami ogólnoustrojowymi (tj. minocykliną).

 

Innym gatunkiem, który wykazuje potencjał do hamowania P. acnes , jest Streptococcus salivarius, wybitny składnik mikroflory jamy ustnej zdrowych ludzi. Oprócz działania przeciwdrobnoustrojowego działa również jako immunomodulator hamujący różne szlaki zapalne.

Szczep K12 S. salivarius hamuje uwalnianie prozapalnej cytokiny IL-8 z keratynocytów, co łagodzi zmiany trądzikowe. 

L. paracasei NCC2461 hamuje zapalenie skóry, więc wspomaga leczenie trądziku.

 

Mikrobiota skóry

Ona również potrafi ulec zmianie. Dlatego miejscowe podawanie konkretnych szczepów probiotycznych może mieć  pozytywne efekty w leczeniu trądziku.

Stosowanie miejscowo przez  8 tygodni preparatu z  szczepem Enterococcus faecalis spowodowało 50% zmniejszenie liczby trądziku zapalnego w porównaniu z placebo.

Kolejny szczep Lactobacillus plantarum zmniejszał również nasilenie trądziku – wielkość trądziku, liczbę towarzyszących mu rumieni.

__________________________________________________________________________________________________

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Jeśli chcesz wesprzeć moją twórczość,  zapraszam na buycoffe  ☕️ 😊

__________________________________________________________________________________________________

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7847434/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6678709/

 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7916842

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21088453/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31745908/

„Dieta jako uzupełnienie leczenia trądziku pospolitego. Część I. Witaminy i minerały” J. Dawidziak, M. Balcerkiewicz

Ilość wyświetleń: 959

One thought on “Dieta na trądzik – co jeść, czego unikać, probiotyki

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Cześć, opowiem Ci krótko o mnie :)

Nazywam się Dominika i jestem studentką dietetyki oraz ogromną pasjonatką zdrowego gotowania. Specjalizuję się w tematyce związanej z jelitami jak: SIBO, IMO, SIFO, IBS oraz insulinoopornością czy zaburzeniami ze strony tarczycy. Dietetyka jest moją wielką pasją i mam nadzieję, że zainspiruję Cię do dbania o swoje zdrowie i pomogę Ci odzyskać radość z życia :)

Przeczytaj również

Cześć, opowiem Ci krótko o mnie :)

Nazywam się Dominika i jestem studentką dietetyki oraz ogromną pasjonatką zdrowego gotowania. Specjalizuję się w tematyce związanej z jelitami jak: SIBO, IMO, SIFO, IBS oraz insulinoopornością czy zaburzeniami ze strony tarczycy. Dietetyka jest moją wielką pasją i mam nadzieję, że zainspiruję Cię do dbania o swoje zdrowie i pomogę Ci odzyskać radość z życia :)